Nyaralás utáni depresszió helyett: könnyedén vissza a mindennapokba

A nyaralás utáni depresszió fontos jel!

Jól sikerült a nyaralás, és most nem találod a helyed otthon? Esetleg a nyaralás utáni depresszió is meglegyintett? Vagy inkább a nyár vége az, úgy általában, ami elkeserít? Úgy érzed, innentől megint jön a mókuskerék? Vezesd vissza magad a hétköznapokba úgy, hogy elkerüld a rossz érzéseket.

A nyaralás utáni depresszió fontos jel!
Nem érzed jól magad a bőrödben újra itthon? Gondold át, miért! (Fotó: Pixabay.com)

Augusztus huszadika a Kárpát-medencében afféle vízválasztó. Ilyenkor mindenki elkezdi érezni, hogy vége van a nyárnak, lemennek az utolsó nyaralós napok (kivéve persze, ha valaki kifejezetten az utószezonra pályázik), elkezdünk készülődni az iskolára, az ovira, meg a munkára. Ez mindenképp megterhelő: ha alig vettél ki szabit a nyáron, akkor azért, ha pedig kipihented magad, akkor azért legyintgethet a nyaralás utáni depresszió (vagy nevezzük nyár véginek?) szele. Néhány aprósággal azonban segítheted a zökkenő- és depimentes visszaállást.

Nyaralás utáni depresszió helyett állj vissza fokozatosan
A munkába való visszaállás nem kell hogy szenvedés legyen! (Fotó: Pixabay.com)

Nyaralás utáni depresszió ellen: először is nyaralni kell

Ugye legalább egy kicsit kipihented magad a nyáron? Kivettél legalább néhány nap szabadságot? És ugye sikerült kicsit elszakadni az otthoni gondoktól, együtt lenni azokkal, akiket szeretsz, jelen lenni a pillanatban? Nincs mese, pihenés nélkül nem megy. Muszáj néha kimosni a fejedből a munkát, lazítani, feltöltődni, egészen más élményeket megélni, mint a mindennapokban. Ha most azt mondod, nem engedhetsz meg magadnak ilyesmit, akkor állíts át egy kapcsolót, mégpedig fejben. A kikapcsolódáshoz nem kell fancy nyaralás, koktél, meg ötcsillag. Ha nincs rávaló, akkor válaszd a low-budget megoldásokat.

A nyaralás utáni depresszió elkerüléséhez muszáj pihenni
A saját városodban is lehetsz turista pár napig! (Fotó. Pixabay.com)

Az is pihenés, ha kiülsz a kertbe egy pohár limonádéval, és az is, ha egy parkban olvasol több órán keresztül. Lehet kirándulni egyet az erdőben, magadnak csomagolt szendviccsel és egy kulacs vízzel, egyedül, családdal vagy barátokkal. A lényeg, hogy pár napig mást csinálj, mint amit rendszerint szoktál, és ne csak elutazás vagy ügyintézés céljából vegyél ki pár nap szabit, hanem képes légy megengedni magadnak a semmittevést is. Ha nem töltöd fel a saját kis kancsódat, akkor kiürül. Kiégsz, fáradt, ingerlékeny, nyűgös leszel, kiüt a nyaralás utáni depresszió, anélkül, hogy nyaraltál volna. Így pedig a munka hatásfoka is kisebb lesz – egyre kisebb.

Állj vissza fokozatosan!

Ne gondold, hogy a nyaralás azt jelenti: most aztán kipihented magad, lehet azonnal fejest ugrani a munkába. A legjobb, ha pénteken vagy szombaton érkezel vissza az utazásból, hogy legyen pár napod akklimatizálódni (és mosni 🙂 ). Még nyaralás előtt írd fel, mit kell elintézned utána, hogy legyen egy teendőlistád, de erről is a legegyszerűbb feladatokat válaszd elsőre. Ha megteheted, a munkahelyi feladatokat is rangsorold úgy, hogy ne sokkszerű legyen az átállás.

Ne gondolkodj fekete-fehérben!

A túlzás ebben sem a legjobb megoldás, vagy legalábbis az első lépés a nyaralás utáni depresszió felé. Felejtsd el, hogy a pihenés a nyaralást, az utazást jelenti. Ahogy fentebb is írtam, akár egy-két óra, vagy egy-két nap alatt is feltöltődhetsz valamennyire. Azt szokták mondani, hogy akkor maradsz hatékony, ha pihensz, mielőtt elfáradsz, vagyis a kikapcsolódás az életmódod rendszeres részévé válik. Megfontolandó!

A nyaralás utáni depresszió sok mindent jelezhet
Ha úgy érzed, csak ebben az évi egy hétben jó az életed, akkor valamin változtatnod kell (Fotó: Pixabay.com)

Ha úgy érzed, csak nyáron, és messze földön vagy boldog, akkor bizony valami hiányzik az életedből. Lehet, hogy túlterheled magad? Vagy az életed valamelyik része nagyon nem úgy működik, ahogy szeretnéd? Érdemes erre őszintén ránézni, akár coach segítségével is, majd elindulni a megoldás felé. A lényeg, hogy ne kelljen több száz kilométert utaznod ahhoz, hogy végre jól érezd magad a bőrödben.

Azt is felejtsd el, hogy utazni csak hetekig érdemes, és messzire. Itthon is nagyon sok felfedezni való van, így akár egy-két napos utakat, kirándulásokat is beiktathatsz néhány hetente. Végülis hétvége minden héten van, nem?

Hozd át a nyaralásból, ami kellemes volt!

A nyaralás utáni depresszió ellen kényeztesd magad
Lett egy új kedvenc koktélod? Otthon is nyugodtan elkészítheted (Fotó: Pixabay.com)

Mi volt az, amire a nyaralás alatt volt időd, most pedig nem lesz? Próbálj rá egy-két órát találni. Tenger vagy Balaton helyett lehet úszni egy kicsit az uszodában, nyugodtan ülni pedig lehet fél órát is egy kávézóban. Megszeretted az olasz, vagy a görög kaját? Nem nagy ügy megfőzni. Kaptál valami remek inspirációt? Valósítsd meg! Ha azt szeretnéd, hogy a nyaralás utáni depresszió messzire elkerüljön, hozz át a hétköznapokba bármit és mindent, ami jó volt a nyaralásban: idézd fel az emlékeidet, szedd elő az ajándéktárgyakat, idézd fel a családdal, a barátokkal az élményeket. És akár már el is kezdhetsz álmodozni a következő utazásról…

Csók & csoki: Judit

Posted on: 2018-08-24, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.