Egészséges táplálkozás: felejtsd el ezeket a hiedelmeket

Az egészséges étkezés egészséges adagokat is jelent

A közszájon forgó „nagy igazságok” nemcsak lelki vonalon folynak a csapból is. Az egészséges életmód és az egészséges táplálkozás terepén is van pár olyan igaznak hitt, gyakran hangoztatott mondás, amelyet pedig jobb lenne elfelejteni. Mutatok néhányat belőlük.

Még mielőtt rátérnék a konkrét féligazságokra és tévedésekre, máris felhozom a legnagyobbat és leggyakoribbat. A közvélekedéssel ellentétben az egészséges életmód és az egészséges táplálkozás NEM arról szól, hogy vékony legyél, és megfelelj az aktuális szépségideálnak. Persze, ha ésszel eszel, és rendszeresen mozogsz, akkor valószínű, hogy fogyni is fogsz valamennyit. De a lényeg mégis csak az lenne, hogy ne legyen természetes 40 éven felül, hogy már nehéz futni a busz után, és még nehezebb felmenni az emeletre. A többi pedig kellemes mellékhatás. És akkor most lássuk a konkrét mellétalálatokat.

“Az egészséges táplálkozás alapelve: az egészséges ételekből annyit eszünk, amennyit csak akarunk”

Az egészséges táplálkozás egészséges adagokat is jelent
Az egészséges ételeknél is számít az adag! (Fotó: Pixabay.com)

Akármennyire egészséges ételekkel pakolod meg a tányérodat, ha többet eszel annál, amennyit a tested igényel, akkor sajnos hízni fogsz. Sőt, az egészséged sem feltétlenül fog örülni a dolognak. Ráadásul a szénhidrátszegény, vagy cukormentes ételek nem is feltétlenül egészségesek. A szénhidrát- vagy cukortartalom csökkentésével kiesett ízt pótolni kell valahogyan, így könnyen lehet, hogy például a zsírtartalmuk a megfelelő állag elérése érdekében nagyobb az ideálisnál, vagy tele vannak mesterséges édesítőszerekkel. A zsírszegény (light) ételeknek ugyanígy lehet durvább cukortartalma.

Figyelj oda az adagok méretére. Otthon használj minél kisebb tányért, az éttermi adagoknak pedig körülbelül a felével-kétharmadával érdemes számolni. A többit akár el is csomagoltathatod. Otthon se szedd púposra a tányért, felejtsd el a repetát. Az egészségesnek kikiáltott ételeknek pedig mindig olvasd végig a címkéjét – a lényeg gyakran az apró betűkben van elrejtve!

“A szénhidrát hizlal, ezért nem lehet az egészséges táplálkozás része”

Az egészséges táplálkozás nem szénhidrátmentes
Szabad enni szénhidrátot, csak nem mindegy, milyet! (Fotó: Pixabay.com)

A fehérjék és a szénhidrátok, sőt, a zsiradékok is beleférnek az egészséges táplálkozás rendszerébe. Egyiküket sem szabad túlzásba vinni, vagy drasztikusan kiiktatni. A fehérjék többek között az izomépítést segítik, míg a szénhidrátok energiával látják el a szervezetünket, míg a zsiradékok szintén energiaszolgáltatók, de pl. egyes vitaminok felszívódását is segítik. A túl magas fehérjetartalmú étrend egyes vizsgálatok szerint a vesét is megterheli, különösen, ha az már korábban sem működött tökéletesen.

Az viszont egyáltalán nem mindegy, milyen típusú szénhidrátot és milyen forrásból származó zsiradékot fogyasztasz. Fehér liszt és a cukor helyett részesítsd előnyben a teljes kiőrlésű gabonák (pl. hántolatlan búza, rozs, zab, barna rizs, árpa, az álgabonák közül a hajdina, a köles, a quinoa), a zöldségek és gyümölcsök, illetve a hüvelyesek összetett szénhidráttartalmát, míg az állati zsír helyett inkább hidegen sajtolt növényi olajokkal főzz, vagy ízesíts. Az értékes „szűz” olajokat inkább a salátákhoz használd.

“Minél több vitamint szedünk, annál egészségesebbek leszünk”

Az egészséges táplálkozás nem a vitaminszedést jelenti
Minél több vitamintabletta, annál jobb? Nem! (Fotó: Pixabay.com)

A vitamin csak kiegészíti az étrendet, de nem hozza helyre a rohanó életmód és a rendszertelen táplálkozás okozta károkat. Sőt, ha túl sokat szedsz belőlük indokolatlanul, azzal árthatsz is magadnak. A vitaminok és az ásványi anyagok ugyanis összehangoltan működnek, és ha beleavatkozol ebbe az összhangzatba, könnyen felboríthatod az egyensúlyt. A szintetikus vitaminok nem is képesek tökéletesen utánozni a természetes vitamindús élelmekben levő vitaminok és ásványi anyagok egymást kiegészítő hatását sőt, ma már olyan vizsgálatok is vannak, amelyek egyenesen azt állítják, hogy nem érnek semmit. Hogy pontosan mi az igazság e téren, azt nem tudom megítélni, de szerintem még a kutatók sem feltétlenül tudnak biztosat állítani.

Mindenesetre a konzervatív ajánlások szerint, ha szükséges, szedhetsz vitamint (különösen télen), de napi egyetlen multivitaminnál ne többet. A legjobb, ha kivizsgáltatod, mire van valójában szüksége a szervezetednek, és csak az orvos által ajánlott étrendkiegészítőt szeded. Nem biztos, ugyanis, hogy minden vitaminból, ásványi anyagból pótlásra szorulsz, elég lehet egy-két, az étrendedben nem kellő mennyiségben szereplő vitamin vagy ásványi anyag is. Ha egy diéta leírásában benne van, hogy multivitamint kell szedni mellette, akkor máris felejtsd el, hiszen valószínűleg hiányos az előírt étrend. Egyél viszont minél több vitaminban, és ásványi anyagban gazdag zöldséget, gyümölcsöt: lehetőleg azt, ami éppen terem, de a mirelit sem rossz választás.

“A legjobb valamilyen gabonafélével indítani a napot”

Egészséges táplálkozás, egészséges reggeli
A gabona jó reggeli, de lehetőleg cukormentes és teljes kiőrlésű legyen, és egyél hozzá fehérjét és gyümölcsöt (Fotó: Pixabay.com)

A gabonafélék valóban nagyon hasznos reggeli ételek, de csak akkor, ha természetes, teljes kiőrlésű formájukban veszed őket magadhoz. Az előre csomagolt reggelizőpelyhek és gyári müzlik jó része viszont tele van cukorral. Bár ezeknek a gabonapelyheknek a jó részét vitaminokkal és ásványi anyagokkal dúsítják, jobb lenne, ha a vitaminok inkább természetes formájukban, gyümölcsökkel, zöldségekkel jutnak be a szervezetedbe. A fehér lisztes pékáru, cukros lekvárral megbolondítva pedig előbb a magasba löki, majd leejti a vércukorszintedet, ettől pedig tízkor már kopogni fog a szemed az éhségtől. Inkább készíts házi müzlit a bioboltokban kapható natúr pelyhekből mézzel, diófélékkel, gyümölccsel kiegészítve, és edd egy pohár tejjel vagy joghurttal. Cukormentes, nagy gabonatartalmú reggeli lehet a teljes kiőrlésű zsemle is, például főtt tojással, rántottával, friss zöldségekkel, és egy pohár frissen facsart narancslével.

Csók & csoki: Judit

Posted on: 2018-08-10, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.