Elkapott a téli depresszió? Gyere ki belőle könnyedén!

Egy jó könyv is segítheti a téli depresszió tünetein

Úgy érzed, soha nem lesz vége a télnek? Vagy, ami még rosszabb folyton lehangolt vagy, és attól félsz, hogy utolért a sokat emlegetett téli depresszió? De vajon miért vagyunk ilyentájt folyton lehangoltak? És hogy lehet kijönni belőle?

A téli depresszió egyre többeket érint
Miért lehangolt ilyenkor majdnem mindenki? És hogy lehet ebből kimászni?

Január harmadik hétfőjét egyértelműen depressziós napnak tartják, és Blue Monday-ként emlegetik az angol nyelvterületen. Ilyenkor kezdjük úgy érezni, hogy soha nem lesz vége a télnek, ilyenkor kezd elegünk lenni a hidegből, és ilyenkor kezd tombolni az influenza is, csak hogy még jobban érezzük a törődést.

Nem is csoda, hogy kikészülünk, hiszen az az időszak, amit alapvetően pihenéssel, lassulással, befelé nézéssel kellene tölteni, elég kimerítő. Karácsony előtt szanaszét dolgoztuk magunkat. Az ünnepek alatt jó esetben pihentünk egy kicsit, rosszabb esetben viszont sütöttünk-főztünk, szilvesztereztünk, buliról partira jártunk, vagyis jól elfáradtunk, hogy aztán január elején újult erővel törjenek ránk a munkás hétköznapok. Aki pedig esetleg egy jó kis légúti vackot is elkapott, az még a maradék energiáját is elégette. Persze, hogy ilyenkorra kábé teljesen kivagyunk.

Egy jó könyv is segítheti a téli depresszió tünetein
Van, aki fáradt, kedvetlen ilyenkor. De egy kis énidő is sokat segíthet

Így mutatja meg magát a téli depresszió

A hivatalos néven szezonális hangulati zavaroknak nevezett téli depresszió tünetei sokrétűek lehetnek. Van, aki fáradt, erőtlen, egész nap aludna. Más húzza az igát becsülettel, csak valahogy a jókedvét hagyta el útközben. Van, aki alig tud teljesíteni a munkahelyén, mert szétszórttá, dekoncentrálttá válik. Olyanok is akadnak, akiknek a libidója párolog el a téli éjszakában.

Extrém helyzetben akár az erősen depresszív, netán önpusztító gondolatok is megjelenhetnek, ez az a szitu, ami mindenképpen szakember beavatkozását igényli. Ezzel nem mókolunk otthon, hanem pszichológushoz, pszichiáterhez megyünk, mert ez már vészhelyzet. Ahogy a fizikai betegségekkel orvoshoz fordulunk, úgy a lelki fájdalommal sem szégyen szakértő segítséget kérni. A mi égövünkön egyébként az emberek 10-15 százalékát érinti a téli depresszió valamilyen intenzitású formája.

A téli depresszió egyik legjobb gyógyszere az egészséges étel
Az egészséges táplálkozás hangulatjavító hatással is bír

Enyhébb esetben jöhetnek a háziszerek

Ha viszont nincs nagy gáz, csak kicsit fáradtabb és szomorkásabb vagy a megszokottnál, akkor a házi módszerek is elegendőek lehetnek. Első körben nem mindegy, mit eszel. Tudom én (vagy mondjuk úgy, én aztán tudom?), hogy ránézésre a cukros fánk és barátai azok, amiket gyógyszerként bevetnél, de sajnos ők olyanok, mint az alkohol: egy darabig jobban érzed magad, aztán jön a kijózanodás, és a „másnap”. Úgyhogy maradj inkább a teljes kiőrlésű gabonánál, a zöldségnél, gyümölcsnél, olajos magvaknál, növényi olajoknál, halaknál. Már csak azért is, mert ha feljön pár kiló bánatzsír, akkor attól aligha leszel jobb kedvű, különösen a téli depresszió kellős közepén. A citromfű-, a levendula- és az orbáncfű teája szintén jó hatású, ha bánatos vagy.

A másik csodaszer a mozgás. Ha erőtlennek érzed magad, akkor kezdj valami finomabb, megnyugtatóbb dologgal, például jógával, stretchinggel vagy hasonlóval. Ha viszont jól esik, akkor legyen intenzív, „kiégetős”, akár kicsit agresszív sport: elő a squash-ütővel, a boxzsákkal. A legjobb viszont az, ha a mozgást összekötöd a napfénnyel: menj ki a szabadba, amikor csak lehet, és sétálj, szánkózz, korcsolyázz.

A barátok társasága segíthet a téli depresszió tünetein
Egy kávé és egy kis csevegés is sokat segíthet

Ha pihenésre van szükséged, akkor húzódj vissza kicsit, olvass, rendezkedj, hallgasd a kedvenc zenédet, főzz jókat, kreatívkodj. Ha viszont az oldja a rosszkedvedet, ha emberek közt vagy, akkor menj társaságba. Nem csak a zajos buli ér, hanem a bensőséges beszélgetés is. A mindfulness is segít a téli depresszió elhessegetésében: ha szorongsz, vagy a múltba révedsz, akkor próbálj meg legalább pár percig tudatosan a jelenben maradni, megélni a környezetedet. A relaxációs technikák, a meditáció elsajátítása is rendkívül hasznos tudomány.

Csók & csoki: Judit

Fotók: Pixabay.com

Posted on: 2019-02-01, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.