4 dolog, ami a fogyás akadálya lehet – gondolnád?

A hormondrendszerünk is fogyás akadálya lehet

Amikor úgy érzed, mintha beragadt volna a mérleg nyelve, akkor olyan okok is állhatnak a háttérben, amelyekre jó eséllyel nem is gondoltál volna elsőre. Vajon mik ezek, és mi a teendő velük?

A fogyás akadálya: nők hátrányban

Akár tetszik, akár nem, a nők teste több zsírt raktároz, mint a férfiaké. Ennek komoly evolúciós oka van, mint annyi más biológiai jelenség, ez is az emberi faj túlélését igyekszik szolgálni: némi zsírtöbblet felkészíti a testet a terhességre és a szoptatásra, ráadásul a szűkös időkben is biztosítani igyekszik az anya és a baba túlélését.

A hormondrendszerünk is fogyás akadálya lehet
Beragadt a mérleg nyelve? Jó eséllyel nem annyi a baj, hogy nem akarod eléggé (Fotó: pixabay.com)

Az ösztrogén, az egyik legfontosabb női nemi hormon termelődése is hatással van a súlyunkra: a ciklusunk egyik részében, a hormonális változásokkal összhangban, nehezebb lefogyni, mint máskor. Ennek tudható be az is, hogy a változó korban, amikor az ösztrogén termelése fokozatosan leáll, megborul a rendszer, és ilyenkor sokan szednek fel pluszkilókat.

Vagyis az is a fogyás akadálya lehet, ha elérhetetlen célokat tűzöl ki: van, aki, ha megfeszül, sem tud szöcskésen vékony és izmos maradni, mert esetleg nagyobb a feneke, vagy mellben rendelkezik nagyobb méretekkel. Ez persze nem azt jelenti, hogy mostantól mindent rá lehet fogni az evolúcióra (tudjátok, a testpozitív trendet is csak bizonyos korlátokkal tudom támogatni), de az alkatodat alapvetően nem tudod átalakítani. Viszont egy erőteljesebb termetű nő is lehet sportosan menő, ha hajszálvékonyra nem is tud fogyni – nála nem is ez a cél.

A fogyás akadálya: rejtett betegségek

Egészségügyi problémák is válhatnak a fogyás akadályává. Egyes élelmiszer-allergiákra például sokszor a leadhatatlannak tűnő túlsúly hívja fel a figyelmet. De nemcsak allergia lehet a fogyás akadálya: a pajzsmirigy-alulműködés, a rejtett cukorbetegség, a zsíranyagcsere zavarai és a policisztás ovárium-szindróma (PCOS) is súlyfelesleggel hívja fel magára a figyelmet. Az utóbbi esetében egyébként a teherbe esés nehézsége és a fokozott szőrösödés is utalhat a betegségre.

Háttérbetegség is lehet a fogyás akadálya
Ha betegségre gyanakszol, mindenképpen irány az orvos! (Fotó: pixabay.com)

Ezek azok a problémák, amelyek házibarkáccsal nem oldhatók meg, vagyis minél hamarabb irány az orvos – és nem elsősorban a sikeres fogyás érdekében.

A fogyás akadálya: lelki nehézségek

Lelki gondok, vagy akár párkapcsolati problémák egyik „tünete” is lehet a makacs elhízás: aki – akár tudat alatt – elutasítja a partnere közelségét, az gyakran a zsírpárnáival távolítja el fizikailag is az illetőt. Egyes veszteségek elszenvedése (például szakítás, válás) után, vagy feszült időszakokban is sokszor kajával vigasztalódunk. A legfontosabb az lenne, hogy senkinek se kelljen magába zárnia a problémáit: legyen egy olyan családtag, barát, vagy akár egy coach, akivel beszélhet a gondokról. A tartós, akár a mindennapi tevékenységeket is akadályozó mély rosszkedv, a depresszió viszont már a pszichológus, pszichiáter hatásköre – nem lehet elégszer mondani, hogy ez nem szégyen, hanem ugyanolyan orvosi kezelés, mint amikor a begyulladt füleddel fül-orr-gégészhez fordulsz!

A stressz a fogyás akadálya
A depresszió és a tartós stressz sajnos hizlal (Fotó: pixabay.com)

A fogyás akadálya: állandó feszültség

Számos kutatás adott rá bizonyítékot, hogy a stressz hizlal. A stresszhormonok, többek között a sokat emlegetett kortizol, bonyolult biokémiai folyamatok eredményeként éhessé tesznek – nem csoda hát, ha rágcsálással vezetjük le a feszültséget. Különösen akkor veszélyes a helyzet, ha folyamatos feszültségben élünk. Az alváshiány is fokozza a stresszhormonok termelődését, és így hozzájárul a hízáshoz. A túlzott koffeinfogyasztás is lehet a fogyás akadálya, mivel feszültté teszi a testet és a lelket. Ráadásul, ki mindig rohan, az általában nem figyel oda arra, hogy mit eszik, így gyakran töm magába valamilyen tartósított, színezékekkel, ízfokozókkal dúsított gyorsételt a „hatékonyság” jegyében. Vagyis igyekezz napi 8 órát aludni, és a stressz levezetése jegyében naponta legalább 5 percet rászánni arra, hogy csendben légy, végiggondold a napod. A sport is remek stresszoldó, de az is jót tesz, ha valamilyen kreatív hobbit választasz.

Csók & csoki:

Judit

MentésMentés

Posted on: 2018-03-16, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.