Fogyókúra vagy életmódváltás?

A fogyókúra a legtöbbször nem jó megoldás

Vannak az évnek olyan szakaszai, amikor mindenki nagy lendülettel kezd új életet, például hirtelen elszánja magát, hogy ledobjon pár kilót. Az új év kezdete a legismertebb fogyókúrás időszak, de ilyen a tavasz (hirtelen rádöbbenünk, hogy lassan itt a mindent megmutató nyári ruhák és fürdőruhák évszaka), sőt, a szeptember is. Sok emberben megmaradtak az iskolai reflexek, amikor az ősz kezdete egyben az új iskolaév kezdetét is jelentette. Így, amikor a lazább nyári napok után visszatérünk a hétköznapi rutinokhoz, megint jön a „na most aztán tényleg lefogyok” elhatározása, a fogyókúra, vagy az életmódváltás.

De vajon van-e értelme a fogyókúrázásnak, mint olyannak? Vagy inkább hagyni kellene az egészet, és tartósabb megoldást keresni? Vajon melyik hoz eredményt?

A fogyókúra a legtöbbször nem jó megoldás
A fogyókúra nem hoz hosszú távú eredményt. De akkor mi a megoldás?

Én a fogyókúra helyett mindenképp az életmódváltás pártján vagyok, több okból is.

Először is, nézzük meg, mi is a fogyókúra valójában.

Általában egy olyan, hosszabb-rövidebb időtartamú diéta, amelyben előírt étrendet kell tartanod, és ezzel adsz le valahány kilót. Az étrendek legtöbbször meglehetősen megszorító jellegűek, sokszor teljesen hiányzik belőlük valamilyen tápanyag. Ez egyrészt megnehezíti a dolgodat, mivel jószerivel fogcsikorgatva kell kibírni azt az időszakot, amíg a fogyókúra tart. Másrészt pedig, ha nem hagyod abba legkésőbb az előírt időtartam után az egészet, akkor veszélyesek is lehetnek, tápanyaghiányt idézhetnek elő. Ez pedig minden, csak nem egészséges.

De a fogyókúrákkal más baj is van.

A rövid távú fogyókúra nem motivál az égvilágon semmire (és most megszólal belőlem a többek közt az emberi motivációval is foglalkozó coach). Tegyük fel, hogy van rajtad néhány kiló, amit az itt-ott elfogyasztott nasiknak, csokiknak, és a mozgásszegény életmódnak köszönhetsz. Ha végigcsinálsz egy fogyókúrát, nem tanulod meg közben, hogyan is kéne kiegyensúlyozottan táplálkozni. Egyszerűen csak ledobod a fölös kilókat, majd visszatérsz a korábbi életmódodhoz. A fogyókúrával töltött egy-két hét alatt jó eséllyel annak sem érezted szükségét, hogy elgondolkodj rajta, mi is áll a felesleges kilók hátterében, úgy testileg, mint lelkileg. A nem szívesen látott felesleg pedig rekordsebességgel fog újra megérkezni az életedbe.

A fogyókúra nem helyettesíti a rendszeres mozgást
Rendszeres mozgásra nem elsősorban a fogyás miatt van szükség

Már csak azért is, mert a megvonásos fogyókúra során a szervezeted vészhelyzeti üzemmódba kapcsol, és minden kalóriát eszeveszett sebességgel fog hasznosítani. Vagyis ha újra többet eszel, egyszer csak azon veszed észre magad, hogy elég ránézned a csokira, hogy felpattanjon egy újabb kiló.

A gyors divatfogyókúráknak ráadásul általában nem része a mozgásprogram. Enélkül pedig nehéz tartós eredményt elérni. De nem csak ez a baj: a mozgásra nem elsősorban a súlyod tartásához vagy csökkentéséhez van szükséged, hanem azért, mert az emberi szervezetet egyszerűen mozgásra találták ki. Ha ezt nem kapja meg, nem lesz egészséges. A legújabb kutatások szerint egyenesen egészségesebb kissé súlyosabbnak, ám kisportoltnak lenni, mint vékony fotelkrumplinak. Vagyis nincs mese, mozogni kell, és nem csak addig, amíg eléred a mínusz akárhány kilót.

De akkor mi a megoldás?

A tartós eredményt a fogyókúra helyett általában az életmódváltás hozza meg. Ez olyan rémisztően, véglegesen hangzik, pedig hidd el, sokkal jobb, mint két hétig koplalni. Ja, és szó sincs róla, hogy soha többet ne ehetnéd a kedvenc kajáidat, mert néha, vagy épp kis módosítással az új étrendedbe is beleférhetnek. A lényeg épp az, hogy önsanyargatás helyett kénytelen legyél kialakítani egy olyan rendszert, amelyet hosszú távon is örömmel tartasz. Ami nem a lemondásokról szól, hanem arról, hogy felfedezz egy csomó újdonságot, amiről eddig a kényelem jegyében nem vettél tudomást.

Az életmódváltásnak négy fontos pillére van.

Elegendő pihenés

Aki kialvatlan, az fáradt, enervált, semmi kedve edzeni, ráadásul a hormonrendszere is könnyebben borul. Ha pedig ez még nem lenne elég, a fáradt ember gyors energiáért gyakorta nyúl cukros, zsíros ételekhez. Vagyis sokkal könnyebben hízik, mint aki kipihent.

Megfelelő étrend

Ezt mindenkinek magának kell kikísérleteznie. A lényeg, hogy minden fontos tápanyagot tartalmazzon, és te jól érezd magad tőle. Van, aki a paleóra esküszik, más a nyers-vegán ételekre, van, aki pedig csak simán eszik mindent, ésszerű arányokban és adagokban (én ez utóbbi híve vagyok). Tájékozódni kell, kísérletezni kell, és hamarosan rájössz, hogy a te testednek-lelkednek mi felel meg jobban. Ha nem tudod, hogyan kezdj hozzá, akkor dietetikus segítségét is kérheted.

Fogyókúra helyett inkább válaszd az egészséges étkezést
A helyes étrend kialakításához nem árt az elméleti felkészülés

Carol Ann Rinzler Étkezz okosan! című könyve, amely a Tantusz könyvek sorozatban jelent meg, nagyon komoly segítséget jelenthet az elinduláshoz. Tulajdonképpen minden benne van, amit elsőre tudnunk kell az egészséges táplálkozásról – és úgy általában a táplálkozás és az emésztés működéséről. A szerző ír a biológiai folyamatokról, a különféle alapvető tápanyagokról, például a fehérjékről, a szénhidrátokról, a zsiradékokról, a vitaminokról és az ásványi anyagokról. Arról is szó esik, kinek mekkora adagokra van szüksége ezekből, és honnan szerezheti be ezt az adagot. Szó van a folyadékfogyasztás jelentőségéről, és arról is, milyen lelki folyamatok befolyásolják a táplálkozási szokásainkat, és miért épp azokat az ételeket szeretjük, amelyeket szeretünk.

A könyv segítséget ad ahhoz, hogy az étrendünk segítségével kontrolláljuk a súlyunkat, miközben a lehető legtöbb hasznos tápanyagot fogyasztjuk. Abban is segít, hogy az egészségi állapotunk, vagy épp a hangulatunk javításához hogyan járuljunk hozzá a legnagyobb mértékben a megfelelő étrenddel. Elég régóta foglalkozom újságíróként az egészséges életmóddal, de simán tudott újat mondani. Rendszerezettsége, átlátható szerkezete, és minden táplálkozási szélsőségtől való mentessége azok számára is hasznos kézikönyvvé teszi, akik eddig megszokásból, az otthonról hozott minták alapján táplálkoztak.

Rendszeres mozgás

Megint csak saját magadnak kell rájönni, hogy mi az a sport, mozgásforma, amit szívesen és rendszeresen űzöl. A sétától a jógán keresztül a kirándulásig bármit választhatsz, ha nem akarsz, nem muszáj edzőteremben emelgetned a vasakat (persze azt is lehet). Ha még soha nem sportoltál, először érdemes inkább csoportos edzést választanod, vagy legalább beszélned egy edzővel, nehogy árts magadnak. És ha elmúltál 40, vagy krónikus betegséged van, akkor egy kivizsgálás sem árt.

Mozgás nélkül semmit sem ér a fogyókúra
Nem tudod, hogy kezdd a mozgást? Ez a könyv segít megválaszolni a kérdéseidet

Ha plusz motivációra, és biztos alapokra van szükséged az elinduláshoz, akkor ismét a Tantusz könyvek sorozat egyik darabját ajánlom, Betsy Angelsen McCormack Fitten 40 felett című könyvét. Őszintén szólva nem szeretem, amikor a 40-es éveket már az öregség kezdetével azonosítják (46 éves vagyok, pár hete simán végigugráltam pár koncertet egy fesztiválon az első sorokban). Ugyanakkor az is tény, hogy nem vagyunk húszévesek,és legkésőbb ebben a korban el kell kezdeni cselekedni, ha nem akarunk rozzant öregekké válni később.

A legkényelmesebb sport is jobb, mint egy kemény fogyókúra
Legkésőbb 40 felett annak is érdemes elkezdenie a sportot, aki eddig nem tette

Szóval, aki eddig nem sportolt, innentől az sem tudja megúszni. De nem is kell, mert a rendszeres mozgással egy csomó olyan dolog érkezik az életünkbe, ami kellemes. A sport ugyanis nem szenvedés, ha jól csináljuk, és nem erőltetjük túl magunkat, akkor élvezet, ami pluszban fogyaszt, jó alakot formál, felvidít, sőt, még a szexuális életünket is javítja. Nemcsak 40-en felül, hanem jóval alatta is. Szóval miért is ne kezdenénk el?

Így kezdj hozzá a sportoláshoz

Pont erről a bizonyos kezdetről szól a volt teniszbajnok, Betsy Nagelsen McCormack könyve. Hogyan keressük meg a megfelelő sportágat, hogyan vásároljunk fitneszgépet? Mit csináljunk az edzőteremben, hogyan kerüljük el a sérüléseket, hogyan melegítsünk be és nyújtsunk le edzés után? Miért menjünk masszázsra, és miért pihenjük ki magunkat alaposan (lásd fent)? Nem konkrét gyakorlatokat ajánl, vagy legalábbis ezekből csak keveset, inkább szemléletet formál. Abban segít, hogy kezdő sportolóként ne vesszünk el teljesen az információk özönében. A könyvet már csak rendszerszerű szemlélete, és jópofa stílusa miatt is melegen ajánlom mindenkinek, aki a bűvös 40 éves kor felett, vagy akár az alatt kezdene valamilyen sportba.

Lelki egészség

A hízásnak, fogyásnak bizony lelki oldala is van. Időnként a túlsúly a védelem szerepét tölti be – például egy csúnya szakítás, vagy bántalmazás után, amikor nem akarjuk, hogy közel jöjjenek hozzánk, a zsír pedig szó szerint segít távolságot tartani a többi embertől. Érdemes átgondolni, mi az, ami számodra nyereség a túlsúlyban (mert ilyen bizony akkor is lehet, ha meg vagy győződve róla, hogy semmit nem szeretsz benne). Mit igyekszel pótolni az érzelmi evéssel, az édességekkel, miért nem mersz egyszerűen benyitni egy aerobik-órára. Ha ily módon közelebb kerülsz magadhoz, a kilóid is hamarabb távozni fognak.

Csók & csoki (utóbbiból azért csak ésszel 🙂 ): Judit

Posted on: 2017-08-28, by : Csiki Judit

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.